בעידן בו מחירי הדלק עולים ויורדים כמו נדנדה, צריכת הדלק הפכה לאחד השיקולים הכי משמעותיים בקרב רוכשי רכבים פוטנציאליים. זה הזמן לרדת לעומק הפרטים ולנסות להבין מה מסתתר מאחורי ההגדרה רכב חסכוני בדלק.
מדי כמה ימים אנו שומעים במהדורות החדשות על כך שבחצות יעלו או ירדו מחירי הדלק במספר אגורות. כשאנו שומעים עלייה אנו משמיעים אנחה ומצקצקים, אולי מסננים קללה או שתיים, כשמדווח על ירידה אנחנו מחייכים, למרות שבפועל לרובנו אין מושג מה מידת ההשפעה של זה על צריכת הדלק של רכבנו.
הכיוון הכללי של מחירי הדלק הוא כלפי מעלה, וגם כשמתרחשת ירידה במחיר הדלק לליטר, היא מינורית מאוד.
במצב כזה, נרצה כמובן לחסוך בדלק ככל האפשר ולשם כך עומדות בפנינו מספר אפשרויות. האפשרות הראשונה היא הפחתת כמות הנסיעה ברכב הפרטי למינימום האפשרי, אך הדבר לא אפשרי כיוון שאין בנמצא אלטרנטיבה ראויה. התחבורה הציבורית יקרה ולא תמיד עונה על הצרכים. במצב כזה, האפשרות היחידה העומדת לרשותנו היא רכישת רכב חסכוני ככל האפשר.
'מהפכת' החיסכון בדלק לא פסחה על אף יצרנית רכב, כך שרובן הגדול אם לא כולן, משקיעות מאמצים רבים על מנת לייצר ולפתח מנועים שמטרת העל שלהם תהיה לחסוך בצריכת הדלק שלנו. זאת, כמובן, במטרה לייצר רכב חסכוני וידידותי לסביבה. ננסה להבין יותר לעומק מה עומד מאחורי הנושא.
לפני הכל, חשוב לדעת כי צריכת הדלק נקבעת בהתאם להרגלי הנהיגה של נהג הרכב, כך שבסיטואציה מסוימת, גם רכבים שלא נחשבים לחסכוניים בצריכת דלק יכולים 'ליהנות' מצריכת דלק נמוכה. בנוסף לכך, בחלק גדול מן הרכבים ישנן מערכות מתקדמות המסייעות לבקרה על צריכת הדלק ובכך גורמות לה להישאר נמוכה.
מערכת שכזו כוללת לרוב מערכת משופרת של מתלים ומערכת כיבוי מנוע בזמן עצירה המתגלה כמאוד יעילה. ניתן למצוא את המערכות הנ"ל בדגמי באלנו, ויטארה וגם קרוסאובר טורבו.